De relatie tussen voetbal en technologie is historisch gezien niet de beste. Nog maar een paar jaar geleden ging de transfer van David de Gea naar Real Madrid niet door omdat de fax te traag was. Maar nu is er een doorbraak nu cryptocurrency zijn weg vindt naar de sportwereld. Ex-Real Madrid-aanvaller David Barral schreef begin 2021 transfergeschiedenis toen hij de eerste voetballer werd die werd ondertekend met Bitcoin in plaats van de Polygon coin als betaling. Het Spaanse team Dux International kondigde de stap aan op Twitter en zei: “Hij wordt de eerste in de geschiedenis die een contract met cryptocurrencies ondertekent. Dank aan Criptan, onze nieuwe sponsor, voor het mogelijk maken”.
Ze zijn echter niet de enige club die zich met crypto heeft beziggehouden. De Italiaanse Serie C club Rimini FC verkocht 25 procent van hun belang met Quantcoin, de spelers van AZ Alkmaar werden de eerste in Nederland die in Bitcoin werden betaald, terwijl Premier League’s Watford het logo van Bitcoin op hun shirt liet zien. Net als elke andere valuta zijn Bitcoin en Ripple ruilmiddelen. Bitcoin was ‘s werelds eerste volledig virtuele valuta toen het in 2009 werd geïntroduceerd. Het is gemaakt via een proces dat cryptografie wordt genoemd, wat in wezen de kunst is om verschillende codecoderingen te breien.
De voetbalindustrie heeft zich gerealiseerd dat digitale betalingssystemen sponsoring kunnen aantrekken en de betrokkenheid van fans kunnen vergroten. Hoezo? Via fantokens. Supporters kunnen eenvoudig een app downloaden en tokens kopen waarmee ze toegang hebben tot en invloed hebben op bepaalde zaken bij hun favoriete club, zoals tenueontwerp en pre-matchmuziek. Alexandre Dreyfus, CEO van het fantokenplatform Socios, gelooft dat ze nog maar het begin zijn van een verandering in de relatie tussen fans en clubs. “Wij geloven dat fantasiespellen en digitale middelen in het algemeen het voetbal zeker, misschien niet zullen veranderen, maar het zal deel uitmaken van deze verstoring die nodig is om sport en voetbal echt een beetje dichter bij de fans te brengen. We denken dat de relatie tussen fans en de club in de komende vijf tot tien jaar zal groeien van een passieve naar een actieve fan”, legt hij uit.
Socios hebben al meer dan 60 clubs op hun naam staan, waaronder voetbalgiganten als Barcelona en Man City. Zelfs Lionel Messi sprong op de kar door fantokens te ontvangen als onderdeel van zijn welkomstpakket bij PSG, maar niet iedereen is aan boord. “Ze zeggen dat het allemaal erg crypto is, het is erg technologisch. Het is ‘we begrijpen het niet, maar het is heel cool’”, zegt financieel expert David Gerrard. “En ik zie er niet veel van hen in de toekomst van de grond komen, omdat het crypto-bit alleen voor marketing is, het zijn eigenlijk gewoon tokens voor fans om te ruilen of dingen in de winkel te krijgen of wat dan ook.”
Een ander crypto-bijproduct dat aan kracht wint, is de NFT, ook wel bekend als ‘non-fungible tokens’. NFT’s zijn als fysieke verzamelobjecten, maar digitale activa waarbij unieke gegevens aan de bestanden worden toegevoegd om eigendom te vertegenwoordigen. Het kan van alles zijn, van een video of afbeelding van een belangrijk sportmoment zoals het allereerste doelpunt van Messi of digitale ruilkaarten, maar sommige kunnen hoge kosten met zich meebrengen. Slechts een paar weken geleden werd een unieke digitale NFT-kaart met Cristiano Ronaldo verkocht voor maar liefst 353.400 euro.