Wat voor Ruud Brood bleef hangen na het met 3-0 verloren uitduel met SC Heerenveen, is dat het maar niet de kant van ADO Den Haag op valt. Is er aanleiding om te denken dat het nog goed komt? ,,Het is ongrijpbaar.β
Prima spel en aardig wat kansen brachten ADO Den Haag zaterdagavond niets. Dat de vooruitgang die de ploeg van trainer Ruud Brood zichtbaar boekt niet leidt tot resultaten, geeft te denken. Zeker aangezien zijn verlengstukken in het veld het verschil nog niet maken.
Uit bij SC Heerenveen, de huidige nummer 9 van de eredivisie, ging spits Michiel Kramer slecht om met kansen die een spits van zijn kaliber moet maken. Bleek Nasser El Khayati nog niet zo ver dat hij direct kan bijdragen aan de doelpuntenproductie van ADO. En leidde aanvoerder Marko Vejinovic met een grote fout de 2-0 van Henk Veerman in.
Om zeep helpen
Het zorgde voor frustraties bij Brood. ,,Als je naar de afgelopen wedstrijden kijkt, is het ongelooflijk dat je deze resultaten boektβ, verzuchtte hij. ,,We maken stappen, creΓ«ren kansen. Daar gaat het om in het voetbal. Dan mag je niet zomaar een wedstrijd uit handen geven. En je kunt niet zeggen dat die jongens niet knokken, niet goed willen voetballen, niets creΓ«ren. Wat moet ik ze dan verwijten? Dat ze de mooiste kansen om zeep hebben geholpen. En dat twee van de goals van Heerenveen van onze voet af komen. Dat zijn dingen die niet mogen gebeuren.β
Maar het gebeurde wel. Wat niet gebeurde, was dat ADO scoorde. In de laatste vier wedstrijden was de Haagse ploeg alleen een keer trefzeker uit een strafschop. Uit tegen Willem II maakte Shaquille Pinas het enige doelpunt sinds 13 februari. Wat ook niet gebeurde, was dat ADO won. De nummer 17 van de eredivisie is daardoor al tien competitiewedstrijden zonder zege. Het baart zorgen.
El Khayati was volgens Brood kritisch op zichzelf naar aanleiding van het duel met Heerenveen. Maar de creatieve middenvelder was ook snel weer positief, een houding die hem sowieso kenmerkt. ,,We moeten deze wedstrijd snel gaan terugkijken en dan vooral kijken naar de goede dingenβ, gaf hij aan. ,,Die moeten we meenemen naar de volgende wedstrijd. Het positieve is waar we naar moeten kijken. We hebben tegen Heerenveen 65 minuten lang heel goed gespeeld. Tot de 2-0. Ik denk dat je op dat moment eigenlijk met 1-3 voor had moeten staan.β
Meedogenloos
Maar ADO stond met 1-0 achter. En hoe dat komt, is voor Brood gissen. ,,Het is ongrijpbaarβ, concludeerde hij. ,,Gaat die bal er wel of niet in, krijg je een penalty voor een handsbal, elke keer weer valt het niet onze kant op. Je ziet het ook aan de jongens, die hebben zoiets van: hoe is dit nou weer mogelijk? Als je naar ons spel kijkt, zie je dat het beter wordt. Maar dat laatste stapje moet nog worden gezet. Hoe we het in de zestien doen. Daar moeten we meedogenloos zijn.β
Geconcentreerd, bovendien. En dat was aanvoerder Vejinovic na 78 minuten niet meer. ,,Je mag niet zomaar zoβn goal weggevenβ, oordeelde Brood. ,,Dat was een heel slecht moment van Marko. Ik coachte hem nog, zei dat hij vooruit moest draaien. Het was dodelijk. En niet eens een kwestie van vermoeidheid, maar van concentratie. Je moet negentig minuten lang geconcentreerd blijven. Dit soort fouten mag je niet maken.β
Het zal er niet toe leiden dat Brood geen uitweg meer ziet voor ADO. Want hoewel de ploeg er slecht voorstaat, is handhaving nog steeds niet uitgesloten. De trainer gelooft daar nog heilig in. De vraag is alleen of het nog op tijd de goede kant op gaat vallen. Want daar snakt iedereen rondom de Haagse ploeg enorm naar.
Nee dat niet maar ook niet dat ze goed voetballen het is gewoon een beetje onkunde en passen deze spelers niet bij elkaar het is klaar dit lukt niet meer hoop dat ik ongelijk heb maar denk het niet
Het is normaal gesproken de bedoeling als een leraar voor de klas staat dat hij de leerlingen leert lezen en schrijven een trainer is ook de leraar maar Brood snapt zekf niet eens het verschil tussen lesgeven en apatisch in de dug out zitten.
Als deze jongens knokken dan hadden ze wel wat punten gepakt,maar die badgast van een Brood kan zelfs nog niet eens les geven.